БАНКОВИ ФИШИНГ ИМЕЙЛИ
От години в България злонамерени лица масово изпращат фишинг имейли, като се представят, че са от името на банки. Идеята на хакерите винаги е една и съща – да откраднат чувствителна информация като:
- Потребителско име и парола за вход на електронно банкиране;
- Лични имена, телефонен номер и адрес;
- Данни от дебитна/кредитна карта – номер, валидност. CCV код;
Схемата е стандартна – крайният потребител получава електронно съобщение от банка, в което се описват различни сценарии:
- Актуализиране на лични данни;
- Активиране на мобилно приложение;
- Потвърждаване на активност на банкова сметка;
- Изтичане на срок на валидност на документ за самоличност;
- Необходимост от потвърждение на банкова карта;
- Рутинни вътрешни проверки;
- Получаване на входящо писмо в платформата на електронното банкиране, което изисква вход в системата;
- Необходимост за идентификация и смяна на валута от лева в евро;
Всички горепосочени сценарии са лъжливи, манипулативни и имат за цел да заблудят жертвата!
Много често жертвата получава имейли от банки, на които всъщност никога не е бил/а клиент, което още повече изостря вниманието и интереса към ситуацията. Във фишинг имейлите от банки почти не са налични файлове с вируси, а има даден линк, който потребителят да отвори, за да актуализира/активира/подмени своите данни. Обикновено хакерите разчитат на това потребителят да се стресне, да се уплаши и да „предприеме" мерки, за да се защити.
Голяма част от банките решават проблема частично по отношение на потребителското име и паролата за вход и достъп до електронното банкиране. Вече при въвеждане на данните и потвърждение, клиентът е необходимо да изпълни двуфакторно удостоверяване, че реално той се опитва да влезе в профила си. Това се постига чрез потвърждение от някакъв специален софтуер на телефона или примерно с някакъв SMS-код.
Друг основен проблем е кражбата на данни за банкова карта, независимо дали е кредитна или дебитна. Всеки е пазарувал или извършвал някакво онлайн плащане, като това се осъществява с въвеждане на 4 вида данни – номер на картата, име на притежателя, срок на валидност и CCV-код, който служи за верификация. В зависимост от сумата, за която ще бъде извършена транзакцията, има случаи, в които не се изисква допълнително потвърждение!
Когато получат данни за някаква банкова карта, първоначално хакерите правят опит за някаква дребна транзакция, нещо съвсем малко и незначително, което „да не бие на очи" – например 1, 2, или 5 евро. Ако има спънка и транзакцията е неуспешна – след време отново правят опити и в крайна сметка може и да се откажат. Ако, обаче малката транзакция е успешна, вече правят последващи по-големи трансфери, като идеята е максимално да бъде достигната сумата, която може да бъде открадната от картата. Като цяло банките имат постоянен мониторингов контрол над всички транзакции и следят денонощно движенията като могат да ограничават и да блокират карти в случай на съмнителна дейност, но някой път вече е прекарано късно.
ЕВОЛЮЦИЯТА НА БАНКОВИЯ ФИШИНГ
По-долу в галерията ще видите изображения на реални имейли, които са изпращани от името на банки в България. И тук идва нещо, на което трябва да се обърне доста сериозно внимание – ако допреди години тези писма бяха написани хвърчащо, неграмотно и с правописни грешки, трябва да се има предвид, че злонамерените лица са станали доста добри в начинанията си. Вече писмата изглеждат съвсем като истински, все едно са изпратени от истинския контактен център на дадена банка – подредба, текст, форматиране, пунктуация, цветови схеми, много често са едно към едно с реално изпратено съобщение от банка.
РЕАЛНИ БАНКОВИ ФИШИНГ ИМЕЙЛИ (32 ПРИМЕРА)
АКО СТЕ СТАЛИ ЖЕРТВА
Ако все пак сте се подвели и сте предоставили Ваши данни на непознати лица, по възможност веднага информирайте Вашата обслужваща банка. Няма нищо страшно или срамно в това, че човек се е подвел. Именно на това разчитат измамниците и хакерите! При съмнения за злоупотреби, а дори и да не са налични конкретни негативни действия от страна на злонамерени лица, всеки потребител може да поиска блокиране на карта и преиздаване. Може да поиска и смяна на потребителско име и парола за онлайн банкиране.
По-долу в галерията ще видите как всъщност изглежда копие на уж официален сайт на банка, който приканва потребителите да въвеждат своите лични данни. Един от основните ориентири в такива случаи е като се погледне самия линк и адрес на сайта, че просто няма нищо общо с името на съответната институция. Обърнете внимание на това какви полета са създадени и каква информация може да бъде въвеждана.
ФАЛШИВИ БАНКОВИ САЙТОВЕ (ALLIANZ ПРИМЕРИ)
ВАЖНО ДА ЗНАЕТЕ
Банките няма как да знаят кой потребител какви писма получава в личната си електронна поща. Но всяка банка може да съдейства и да блокира сметка или карта на потребител, който е станал жертва. Тук е важно да се отбележи още нещо – служителите на МВР могат да съдействат при извършване на кражби. Затова отвреме навреме се появяват новини за осъдени лица, които са извършили дори дребни транзакции от сорта на 100-200 лв.
Важният момент е да се действа навреме и потребителят да не се поддава на паника, защото нито е първият, нито ще е последният, към когото има някаква атака.